|
Overbremsning på baghjulene på en 88" fra før 1980.
Det er vist en meget almindelig kendt problemstilling, at man kan have problemer med overbremsning på baghjulene, på en 88" fra før 1980, hvor Land-Rover gik over til at bruge 109", 4-cyl. bremser forrest. Problemet skyldes (tildels?), at bremsetromlediameteren er den samme, nemlig 10", på både for- og baghjul. Balladen for os startede da vi skulle have 88"eren til syn og hvor den ikke blev godkendt, grundet blokering af baghjulene før forhjulene. Dette kan være livsfarligt, da bagenden af vognen vil "overhale" og den kommer derved i sving, måske med vælteulykke til følge.
Ét problem var at vi havde monteret den samme type hjulcylinder både for og bag. Det er forkert, da den forreste hjulcylinder er 1¼" i diameter og den bagerste skal være 1" i diameter. Der er synlig (og målbar ;-) forskel, når man ser dem indvendigt (men ikke når man "bare" kigger på dem). Efter vi skiftede ud til den rigtige størrelse, hjalp det en lille smule, men det fjernede ikke overbremsningen. Vi prøvede alt muligt uden held; blandt andet fjernede vi 25-30%! af bremsebelægningen på de bagerste bakker. Det hjalp lidt, men kun lidt. Selv med 2 reservehjul, en pose sand og 5-6 store havefliser bremsede den stadig "for meget" på baghjulene. Selvom de var flinke nok til synets 3' besøg!, var det kun på et hængende hår at den kom igennem nåleøjet. Land-Rover kom åbenbart også til den erkendelse at der var "noget" med bremserne og opgraderede derfor systemet. Vores løsning var at montere de forreste bremsetromler fra 88" > juni '80 og 109" 4-cyl. Serie III. Disse "nye" bremser er med 2 bremsecylindre pr. hjul og 11" tromler, hvor de gamle er 10" i diameter og med én bremsecylinder pr. hjul. Samtidig skal hovedbremse-cylinderen skiftes til den der sidder på en 109" Serie III, således at bremsekraften passer mellem de forskellige elementer i bremsesystemet. Man skal også anskaffe nogle bremseankerplader fra 109". Hvad vi brugte : (Husket efter bedste evne..) 2 stk. bremseankerplader fra en 88" efter juni '80, eller fra en 109" Serie III; begge med dobbelte bremsecylindre foran. Partnumre for ankerplader: 246566 Højre side, 246566 Venstre side Hvis der er dobbelt bremsesystem, 1 stk. Dobbelt hovedbremsecylinder 109", partnr. 90577520 Eller hvis der er enkelt bremsesystem, 1 stk. Enkelt hovedbremsecylinder 109", partnr. 90569128. Til begge skal også bruges. 2 stk. Højre bremsecylindre, partnr. 243744 2 stk. Venstre bremsecylindre, partnr. 243743 Møtrikker og skiver til ovenstående. 4 stk Bremsefjedre, partnr. 234889 1 stk Bremsebakke-sæt for 1 aksel, partnr. RTC 3417 Ekstra bremserør, da der nu er en cylinder mere i hver side. NRC 4257 (venstre rør?) NRC 4256 (højre rør?) NRC 5347 (mellem de 2 hjulcylindre). Nu bremser den, skulle vi huske at sige ;-) Før og efter
Bemærk: Lav kun selv dine bremser, hvis du føler at det ligger inden for dine kund- og kendskaber. |
|||||||
|
||||||||